راهکارهای تأمین امنیت نقاط پایانی

براساس مطالعات و اخبار ها، حدود 70 درصد از سازمان‌ها، تجربه حداقل یک حمله به نقاط پایانی (Endpoint Protection) را داشته اند. این حملات معمولاً داده‌ها ویا زیرساخت فناوری اطلاعات آنها را به خطر انداخته است. امروزه مدیریت و ایمن‌سازی نقاط پایانی امری بسیار مهم است. در این مقاله بررسی می‌کنیم که چه گام‌هایی برای ساده‌تر شدن این فرایند باید طی شود.

نقاط پایانی، دروازه‌هایی هستند که مهاجمان از آنها برای رسیدن به داده‌های سازمان‌ استفاده می‌کنند. عدم حفاظت از این نقاط، سازمان‌ را در معرض حملات بالقوه و مخاطرات قرار دادکه و پیامدهای اقتصادی، اعتباری و حقوقی بسیار زیادی برای سازمان به همراه خواهد داشت. ایجاد یک استراتژی امنیتی برای نقاط پایانی، با در پیش گرفتن رویکردهای منسجم جهت حفاظت شروع می‌شود. بهترین روش دسترسی به این هدف، نظارت پیوسته بر تهدیدات، تشخیص و اتوماسیون کارهای امنیتی مهم برای نقاط پایانی است.

نصب وصله‌های امنیتی در اسرع وقت

مدیریت بروزرسانی‌های نرم‌افزاری، به خصوص وصله‌های امنیتی نقاط پایانی، به ایمن‌سازی سازمان در برابر تهدیدات شناخته شده کمک می‌کند. براساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته، حدود 60 درصد از قربانیان رخنه‌ها، خبر از وجود یک آسیب‌پذیری شناخته شده و رفع نشده داده‌اند. عدم نصب وصله امنیتی علت اصلی رخنه اطلاعاتی ذکر شده است.

ظهور اشکال جدید نقاط پایانی مثل اینترنت اشیا، سیاست استفاده از دستگاه های خود در محل کار و سایر آسیب‌پذیری‌ها در سیستم عامل و نرم‌افزارها، منجر به انتشار موجی از وصله‌های امنیتی در 5 سال اخیر شده است.

قرار گرفتن در جریان تازه‌ترین ابتکارات

هکرها و مهاجمان همواره در حال بروزرسانی فناوری و روش‌های خود هستند. شما و سازمان‌تان هم باید همین کار را برای افزایش مقاومت‌ در برابر آنها انجام دهید. باید همواره در جریان تازه‌ترین ابتکارات دنیای IT با استفاده از بروزرسانی‌های امنیتی، رعایت استانداردها و راهکارهای امنیتی باشید. پیشرفت‌های ایجاد شده در حوزه اتوماسیون، یادگیری ماشینی و غیره، به روان شدن امنیت نقاط پایانی کمک کرده و حجم تشخیص‌های مثبت کاذب را کاهش می‌دهد. تیم‌های امنیت و آی‌تی هم می‌توانند با منابع کمتر، کارهای بیشتری انجام دهند.

در نظر گرفتن امنیت نقاط پایانی به عنوان یک اولویت

امنیت نقاط پایانی باید اولویت باشد. از جهات مختلف، نقاط پایانی گوناگون تبدیل به محیط شبکه شده‌اند اما برای بسیاری از سازمان‌ها این طور نیست. امنیت نقاط پایانی فقط از یک کسب‌وکار حفاظت نمی‌کند بلکه اعتبار آن را حفظ میکند، به مشتریان اطمینان خاطرمیدهد و فرایندهای کاری را روان می‌کند. بدون اولویت‌بندی‌های مورد نیاز برای امنیت سایبری، احتمالاً تلاش جهت حفظ امنیت نقاط پایانی چندان مؤثر نخواهد بود.

در ادامه به بررسی آماری حملات به نقاط پایانی میپردازیم:

81 درصد از سازمان‌ها، یک حمله به نقاط پایانی را تجربه کرده‌اند که شامل نوعی بدافزار بوده است.

79 درصد از افرادی که برای کسب‌وکار سفر می‌کنند، دستگاه‌شان را به یک پورت USB یا پایانه شارژ عمومی متصل کرده‌اند.

33 درصد از کارمندان برای دورکاری از یک گوشی هوشمند یا کامپیوتر شخصی استفاده می‌کنند.

فقط 47 درصد از سازمان‌ها، به صورت شبانه‌روزی بر شبکه‌های خودشان نظارت دارند.

موارد بررسی شده فقط تعدادی نکات و مراحل ساده بودند که به حفاظت از امنیت نقاط پایانی سازمان شما کمک می‌کنند. سازمان‌ها باید برای حفاظت کامل از خود در برابر تهدیدات رو به رشد نقاط پایانی، از راهکارهای قدرتمند جدید استفاده کنند.